ההיסטוריה של ״קבוצות מיקוד״ היא רבת שנים והולכת אחורה לתקופת מלחמת העולם השנייה בה נעשה שימוש על מנת לבחון אפקטיביות של קמפייני תעמולה (׳פרופגנדה׳). הסוציולוג רוברט מורטון פיתח את השיטה בשנות ה-70 בארה״ב יחד עם פסיכולוגים נוספים, ורק בשנות ה-90 קיבל את השם ״קבוצת מיקוד״ כפי שאנו מכירים אותה היום. קבוצת המיקוד משמשת כלי מחקרי מקצועי, שבדומה לכל כלי מדעי/מחקרי דורש התמקצעות והבנה עמוקה של התהליכים ויכולת ניתוח גבוהה של התובנות והממצאים של קבוצות המיקוד.

אנו בחברת CR קשרי קהילה מנהלים קבוצות מיקוד כחלק מסל הכלים המקצועיים אותם אנו מספקים במסגרת תהליכי שיתוף ציבור ודיאלוג בעלי עניין, בנוסף לשאלונים דיגיטליים, שולחנות עגולים, בתים פתוחים, כנסי הסברה ועוד.

כיצד מתודת קבוצות מיקוד מסייעת לתהליך קבלת החלטות?

מנהלי שיתוף ציבור ודיאלוג בעלי עניין משתמשים במגוון כלים שיסייעו לבחון דעת קהל, לאפיין צרכים בנושאים הבוערים שנמצאים על סדר היום ולקבל היזון חוזר. מתודת קבוצות מיקוד מאפשרת לתת את המענה הדרוש ברמת השלטון המקומי והשלטון הארצי, כאשר מחפשים כיצד לפתור סוגיות, לייצר פתרונות ולקדם רעיונות.

הנה ארבע תובנות מקצועיות על היתרונות בניהול קבוצות מיקוד.

א. קבוצות מיקוד מאפשרות לבחון דעת קהל בקרב קהלים שונים

לעומת סקר דעת קהל, כאשר מכנסים קבוצת מיקוד ודנים עם המשתתפים בשאלות מדויקות לגבי נושאים שונים ו"צוללים לעומקם של דברים", מקבלים תמונת מצב ברורה יותר לגבי עמדות קבוצת העניין בנושאים השונים, ומקבלים הצעות ורעיונות ייחודיים לאותה קבוצת עניין. קבוצת המיקוד מאפשרת לנהל דיאלוג עם המשתתפים ולא מענה על שאלות ״חד כיווניות״. במסגרת הדיון בקבוצת המיקוד ניתן לחוש את הדינמיקה הקבוצתית והאישית של כל אחת ואחד מהמשתתפים בנוגע לנושא הנידון.

        קבוצות מיקוד - לקבלת החלטות חשובות

ב. קבוצות מיקוד מאפשרות לאפיין צרכים של קהלים שונים

הדיון הבלתי אמצעי והממוקד עם משתתפי קבוצת מיקוד, נותן לנו הבנה יותר מלאה לגבי מגוון הצרכים של קבוצת עניין מסויימת, למשל בעלי עסקים במתחם מוגדר או בני נוער בעיר. הדיון בין המשתתפים בשאלות המוצבות בפני קבוצת העניין, מאפשר לקבל תשובות מורכבות מעבר למידע שטחי. מידע זה יכול להיות מתורגם לאחר מכן למתן פתרונות ממשיים בשטח.

ג. קבוצות מיקוד מאפשרות לקבל החלטות טובות יותר

הממצאים ממפגשי קבוצות מיקוד מציגים לנו השקפה רחבה בנוגע לקהלי יעד שונים – מאפשרים לנו להבין מה מטריד כל קבוצה, מה חשוב לה, מה היא צריכה על מנת להתמודד, ומה הם הפתרונות הנכונים לדעת אותה קבוצה לסוגיות הללו. לצורך העניין, כאשר משרד ממשלתי או עירייה מקבלים ממצאים באופן הזה, מתאפשר להם לבנות תכנית עבודה שתיתן מענה הולם יותר לקהלי היעד השונים, ובכך להגביר את שביעות הרצון והאמון של האזרחים בהם ובפעילותם.

ד. קבוצות מיקוד מעניקות תחושת אקסקלוסיביות

אופן ההשתתפות בקבוצות מיקוד נותן לתהליך נופך מיוחד ואקסקלוסיבי עבור המשתתפים. כובד המשקל והאחריות על כל משתתף היא גדולה יותר וזה יכול להביא לתוצאות משמעותיות וטובות יותר לאור תחושת המחויבות וההבנה כי המשתתפים מייצגים ציבור גדול יותר ומשקלם הסגולי במתן הפתרונות, גדול יותר.

        קבוצות מיקוד - פתרונות וקידום רעיונות

חשוב לזכור כי קבוצות מיקוד הינה מתודה אחת מתוך סל כלים בתהליכי שיתוף ציבור ודיאלוג בעלי עניין. לעתים, נמליץ לשלב קבוצות מיקוד בתחילת תהליך יחד עם סקר דעת קהל, ולעתים נמליץ לשלב את המתודה באבן דרך אחרת. את התהליך עצמו יש לבנות באופן סדור כך שייתן את המענה הטוב ביותר לנושאים והאתגרים מולם אנו מתמודדים.

 

נשמח לעמוד לרשותכם אם יש לכם שאלות נוספות ולהרחיב על מגוון העשייה של חברת CR קשרי קהילה.