בתור מי שנמצאים בשטח ברחובות מרכזיים רבים בערים שונות ומכירים את העסקים, אנו מודעים מאוד למצבם הכלכלי הקשה של עסקים קטנים רבים בשל משבר הקורונה (לכן גם יזמנו את פרויקט 'מנת הדגל'). בתקופה זו בה אנו ממשיכים לנהל מערכי ליווי קהילתי והסברה בפרויקטי תשתיות עירוניות, אנו מיישמים את המתודות שפיתחנו בעשור האחרון לניהול דיאלוג עם עסקים ותושבים, על מנת להקל ולסייע במהלך העבודות.

איך מיישמים ליווי קהילתי וניהול דיאלוג?

חברי הצוות שלנו בשטח דואגים להכיר את העסקים ולהבין כיצד ניתן לסייע להם, לבחון פתרונות לבעיות תפעוליות, תנועתיות ואחרות, ולכך שהפרויקטים המבוצעים בסמוך לעסקים ומשפיעים עליהם, יתחשבו בהם ככל הניתן. זאת מתוך הבנה שהתחדשות המרחב הציבורי בערים היא קודם כל עבור התושבים והעסקים הפועלים בהן.

להמחשת מתודת הליווי הקהילתי, בואו נסקור את הליווי הקהילתי שביצענו עבור חידוש כיכר דיזנגוף בתל אביב-יפו.

ליווי קהילתי והסברה לכיכר דיזנגוף

בשנת 2016 ניצב בפנינו אתגר מורכב ביותר – הכנת מאות עסקים ומוסדות ציבור ואלפי תושבים, הנמצאים ברדיוס של כ-500 מטרים מהכיכר, לקראת תקופת עבודות אינטנסיבית בת כמעט שנתיים.

פרויקט הדגל של עיריית תל אביב-יפו לשדרוג הכיכר, כלל פירוק הכיכר שעמדה מוגבהת מזה כשלושה עשורים במרכז תל אביב, והקמת כיכר חדשה מונמכת במפלס הרחוב. זאת תוך ביצוע עבודות הנדסיות מורכבות מאוד ברמה העירונית.

המשמעות עבור העסקים והתושבים הסמוכים לכיכר הייתה השפעה יומיומית על פעילותם העסקית ורווחתם האישית, ביום ולעתים בלילה, למשך תקופה ארוכה.

אז מה עשינו? כחצי שנה טרם מועד תחילת הביצוע, חברי הצוות שלנו איתרו את כל העסקים והמוסדות הצפויים להיות מושפעים ישירות מהפרויקט, נפגשו עם בעלי העסקים, שוחחו ותשאלו אותם, וכך ניתחו ואפיינו את צרכיהם השונים. מכאן, חברי הצוות שלנו סייעו לבצע התאמות ככל הניתן של מאפייני העבודות ההנדסיות בשטח, עוד בהיערכות לתחילת העבודות ובמשך כל הפרויקט. זאת במטרה לאפשר לעסקים להתנהל בשגרת עבודה לצד פרויקט הפיתוח למשך זמן.

הדבר בא לידי ביטוי בסוגיות כגון צמצום שטח אתר העבודה במיקומים מסוימים, לטובת מקום להושבת לקוחות עסקי בילוי והסעדה בחוץ, או מועדים בהם מבצעים עבודות היוצרות מפגעי רעש ואבק לפי שעות פעילות עסקים אחרים, והדוגמאות הן רבות ומגוונות. מעבר לכך, אף סייענו לעסקים להקים נציגות שתוכל להתנהל מול הפרויקט ומול העירייה.

קשר אישי מקדם פתרונות

כך, ליווי קהילתי סדור תוך דיאלוג שוטף עם בעלי העניין בכיכר דיזנגוף, אפשר לעסקים להמשיך לנהל שגרת עבודה באופן הטוב ביותר, תחת מגבלות פרויקט הפיתוח העירוני. ובכך, אפשר גם לעבודות העירייה להתבצע כמתוכנן לרווחת כלל התושבים.

מה למדנו מכיכר דיזנגוף? ששיתוף ויידוע מוקדם של בעלי העניין מאפשר לאתר סוגיות מורכבות מבעוד מועד ולייצר פתרונות מוסכמים ביחד עם אותם בעלי עניין. כמו כן, שהקשר הבלתי אמצעי בין חברי הצוות שלנו לבין אותם עסקים ותושבים, סייע לבניית אמון עם הפרויקט העירוני וגורמי העירייה.

על פי תפיסה זו, אנו מנהלים את מערכי הליווי הקהילתי וההסברה שלנו בעשרות פרויקטי תשתית עירונית מורכבים ברחבי הארץ.

 

מוזמנים להתרשם מליווי קהילתי לפרויקטי תשתיות עירוניות – לחצו כאן.

מעוניינים להתייעץ לגבי מערכי ליווי קהילתי, קשרי קהילה והסברה? לחצו כאן.