איך מקדמים פרויקטים סולאריים במוסדות חינוך בשיתוף עם קהילת המורים, ההורים והתלמידים?

הרשויות המקומיות מקדמות בשנים האחרונות יוזמה ברוכה של התקנת מערכות פוטו וולטאיות (״אנרגיה סולארית״) על גגות מבני הציבור שברשותן, לרבות בנייני עירייה, בתי ספר, אולמות ומגרשי ספורט ועוד.

למרות שמדובר במיזמים שאין חולק על כך שהם חיוביים לסביבה ולמשאבי העירייה והציבור – עדיין אנו רואים התנגדויות של הורים ותושבים לפרויקטים מסוג זה. השאלה המתבקשת היא למה צצות ההתנגדויות הללו ומה אנו יכולים לעשות כדי להימנע מכך?

קבלו 4 המלצות קהילתיות - חברתיות מניסיוננו בתחום:

1. ביטחון להורים באמצעות שקיפות

בעשורים האחרונים ישנה מגמה של הורים להיות מעורבים הרבה יותר בנעשה בבתי הספר של ילדיהם (מספיק לראות את כמות קבוצות הווטסאפ הבית ספריות שיש לכל אחת ואחד מאיתנו בטלפון ואת רמת השיח בהן).

במקביל, בקרב הורים מסוימים, יש חוסר אמון כלפי הרשויות, העירייה ובית הספר, וישנה לעתים הפצה של דיסאינפורמציה. אם להורים יש חששות או ספקות כלפי תהליכים שמתרחשים בבית הספר, שלא זוכים למענה – הם עשויים להוות קבוצת לחץ שתשפיע על מקבלי החלטות, לעכב ואף לבלום פרויקט. חוסר במידע נוטה להגביר את חוסר האמון והחששות של הורים, ולייצר התנגדויות.

בנוסף, באופו היסטורי פרויקטי אנרגיה נתפסו בעבר כמשהו שלילי, מזהם לצד קרינה לא בטיחותית וחשש לפגיעה בבריאות הציבור. אלו נכונים אולי היו לפרויקטים של אנרגיה ״מסורתית״, בעוד פרויקטים של אנרגיה מתחדשת דווקא מפחיתים את הייצור באנרגיה מזהמת, מורידים את עלויות ייצור האנרגיה, חוסכים משאבים ציבוריים ומנצלים את אנרגית השמש.  

הורים צריכים לדעת שבכירי העירייה מעורבים ומפקחים על הנעשה, ועומדים מאחורי המיזם בביטחון מלא, ולא רק האינטרס הכלכלי עומד לנגד עיניהם. כמו כן, חשוב מאוד לשתף את ההורים במידע המקצועי הנוגע לפרויקט, כגון דוחות בטיחות וקרינה, קיום סיורים ופגישות עם נציגות הנהגת ההורים, שיחות ודוחות של מומחים בלתי תלויים וכדומה. אלה יחזקו את ביטחונם ואמונם של ההורים בכך שנעשים כל המאמצים המקצועיים לשמור על בטיחות ילדיהם.

שקיפות, הנגשת וזמינות המידע להורים ולצוותים החינוכיים הם היסודות המרכזיים להפחתת החששות והדיסאינפורמציה, ולביסוס אמון, בעירייה ובפרויקט. ניתן לקיים שולחנות עגולים וכנסי הסברה עם צוותי המורים והנהגת ההורים על מנת לקיים דיאלוג פתוח לצורך העברת מידע אמין, באופן ישיר ובלתי אמצעי.  

צוות קשרי קהילה בשטח

2. אפיון חסמים ויצירת פתרונות

הנושאים המרכזיים שמטרידים מנהלי מוסדות, צוותים חינוכיים והורים בפרויקטים סולאריים במוסדות חינוך, הם בטיחות והפרדה בין העבודות והעובדים לבין התלמידים והצוות החינוכי, סכנה בטיחותית בדמות קריסת גג המבנה וסכנה בריאותית מקרינה הנפלטת מממיר המתח החשמלי. ללא מענה הסברתי מקצועי מקיף לנושאים הללו, עשויה להתפתח התנגדות לפרויקט, ולא פעם בצדק.   

נציגי הרשות המקומית וגורמי המקצוע המבצעים את הפרויקט צריכים להפנים שחששות הורים וצוותים חינוכיים הם לגיטימיים, לדעת להכיל אותם ולתת להם מענה מקצועי וסבלני. אנשי המקצוע שבקיאים בנושא וחיים אותו ביום יום, לעתים יכולים להיות ״קהי חושים״ לחששות הורים ומורים שהנושא הזה זר להם. יש להתייחס חששות אלו ברצינות ובסובלנות.

בניהול פרויקטים מסוג אלה ישנה חשיבות לזיהוי החששות והחסמים החברתיים, לשיקוף הסוגיות לאנשי המקצוע ומקבלי ההחלטות, ולייצר עבורם פתרונות והתייחסויות מקצועיים, טרם הם הופכים למשבר.

סיור קשרי קהילה בבית ספר עם נציגות הורים

3. תשתית לעבודה משותפת

מיזם סולארי במוסד חינוך משלב מספר גורמים לרבות הרשות המקומית, החברה המבצעת, הנהלת המוסד, ועד ההורים ומועצת התלמידים. כאשר מעורבים גורמים רבים שלא מורגלים לתקשר אחד עם השני, מידע עלול לעבור באופן חלקי בין הגורמים ולייצר אי-הבנות ומתחים מיותרים.

לכן, ישנה חשיבות רבה שהפרויקט יבוצע בתיאום מלא בין כל הגורמים, שהמידע יועבר לכולם וששום צד לא יופתע תוך כדי התהליך. זאת באמצעות ביסוס תשתית של שיח ועבודה משותפת בין כל הגורמים המעורבים. עמידה על עקרון זה יכולה לחזק את האמון בין כל הגורמים ולסייע לקידום הפרויקט. בכל רשות מקומית ובכל בית ספר האתגרים החברתיים וההתנהלות יכולים להיות מעט שונים, אך מתודות הפעולה בתחום קשרי קהילה מאפשרות פתרונות מגוונים ויצירתיים לכל מקרה. דווקא הצלחה בתהליך ההידברות בין השותפים בפרויקט שכזה, יכול לשמש מודל לשימור המנגנון למשברים או פרויקטים אחרים, במסגרת מערכת היחסים הבית ספרית ומערכת היחסים בין בית הספר לרשות המקומית.

צוות קשרי קהילה בשטח

4. ערך חינוכי סביבתי

במהלך קידום המיזם מנהלי מוסדות חינוך עשויים לשאול "מה יוצא לנו מזה?". חשוב שהמוסדות יתמכו במיזם, ולכן רצוי שהם ירגישו שהמיזם מתייחס אליהם ולא רק "משתמש" בהם.

אנו ממליצים לשלב יחד עם המיזם במוסדות החינוך גם תוכניות חינוכיות שינגישו את הפרויקט שמתקיים בבית הספר לתלמידים, את היתרונות שלו ואת הערך המוסף שלו. אותן תכניות גם מאפשרות לתלמידים להיחשף לתחומי הקיימות, האנרגיות המתחדשות והשמירה על הסביבה. וכך התלמידים יהיו ה"שגרירים" הטובים ביותר להעברת המידע להורים בבית.

שילוט הסברה בכניסה לבית ספר

לסיום, מיזמים סולאריים על גגות מוסדות חינוך הם דבר מבורך שיש לקדם, אך רצוי לזכור לעשות זאת תוך תשומת לב לרגישויות החברתיות השונות עבור משתמשי המוסדות, המנהלים, צוותי החינוך, ההורים והתלמידים.

 

מוזמנים להתרשם מניהול דיאלוג בעלי עניין בנושאי אנרגיה וסביבה – לחצו כאן.

מעוניינים להתייעץ לגבי ניהול דיאלוג בעלי עניין בנושאי אנרגיה וסביבה? לחצו כאן.